Tuesday, 26 June 2012

SAINS SUKAN BERASASKAN KESIHATAN DAN PERLAKUAN MOTOR

Asas Sains Sukan

a) Berasaskan Kesihatan
b) Berasaskan Perlakuan Motor dan Kemahiran

a) Kesihatan
Atlit mengetahui cara-cara menjalankan aktiviti bersukan
dengan betul. Pengetahuan ini dapat membantu atlit
meningkatkan tahap kesihatan dan kecergasan menyeluruh dan
mengelak daripada berlaku kecederaan. Selain itu, atlit
mengetahui diet yang sesuai mengikut keperluan sukan masingmasing
untuk mengekalkan prestasi.

b) Definisi pembelajaran kemahiran motor


Pembelajaran kemahiran motor ialah bidang pengajian
pergerakan manusia yang berfokus kepada perubahan dari segi
keupayaan kawalan dan prestasi motor yang berlaku hasil
proses fizikal seperti praktis dan latihan.
Perubahan dari segi keupayaan kawalan dan prestasi motor
boleh digambarkan melalui lengkok pembelajaran kemahiran
dan prestasi motor. Ciri-ciri lengkok pembelajaran kemahiran
dan prestasi motor seperti berikut:


(a) Lengkok lurus (linear)

Lengkok pembelajaran ini
menggambarkan
peningkatan prestasi yang
seimbang sepanjang proses
pembelajaran
Maksudnya, semakin banyak praktis yang dijalani,
semakin tinggi kesan pembelajaran yang diperolehi.
Contohnya, dalam kemahiran menjaring bola keranjang,
semakin banyak latihan yang dilakukan, semakin tinggi
kecekapan menjaring.


(b) Lengkok cembung (negatively accelerated)

Lengkok pembelajaran ini
menggambarkan
peningkatan prestasi yang
tinggi di awal proses
pembelajaran dan kadar
peningkatan yang beransur
kurang pada penghujung
proses tersebut.
Maksudnya, ketika awal praktis, pelatih mengalami
peningkatan pembelajaran yang mendadak sehingga
kemahiran asas dicapai dan selepas tahap ini pelatih
mengalami kadar peningkatan yang berkurangan.
Contohnya dalam permainan tenis, kemahiran memukul
boleh diperolehi dengan kadar yang cepat. Selepas tahap
Pembelajaran
Praktis
Pembelajaran
Praktis
ini, penguasaan kemahiran memukul (stroke) dengan laju
dan terkawal berlaku dengan kadar yang perlahan.

(c) Lengkok cengkung (positively accelerated)

Lengkok pembelajaran ini
menggambarkan
peningkatan prestasi yang
sedikit di awal pembelajaran
dan peningkatan mendadak
dialami pada penghujung
proses tersebut. Contohnya
berenang.
Untuk menguasai kemahiran-kemahiran asas berenang
seperti teknik pernafasan mengambil masa yang lama.
Apabila kemahiran-kemahiran ini telah dikuasai
keupayaan menguasai gaya-gaya renang seperti kuak
dada boleh berlaku dengan kadar yang cepat.

(d) Lengkok “S”(Ogive).

Lengkok pembelajaran ini
menggambarkan peningkatan
prestasi yang berlaku
melibatkan kombinasi ciri-ciri
lengkok linear, cembung dan
cekung sepanjang proses
pembelajaran. Contohnya
memandu kereta (kemahiran
siri).

No comments:

Post a Comment